Właśnie uruchomiłeś stronę internetową, wypełniłeś ją tekstami, zdjęciami i szczegółami Twojej oferty? Świetnie, to pierwszy krok, by zaistnieć w sieci i zdobyć nowych klientów. Pewnie jednak zdążyłeś zauważyć, że Twojej witryny nie odwiedza tak wiele osób, jak byś chciał, a zysk z jej prowadzenia jest zerowy albo bardzo niewielki. To dlatego, że Internet zalany jest stronami z ofertą podobną do Twojej i musisz się trochę postarać, żeby przyciągnąć uwagę użytkowników właśnie do tej. Oto przydatne wskazówki, dzięki którym wypromujesz swoją stronę i prześcigniesz konkurencję.
Szybki efekt czy stabilna pozycja?
Wszystkie działania z zakresu marketingu internetowego można podzielić na krótko- i długoterminowe. Pierwsze z nich przyniosą Ci efekt niemal natychmiast. Szybko zaobserwujesz zwiększony ruch na stronie, a potem większe zyski. Na rezultaty działań długoterminowych trzeba sporo poczekać – zajmują one kilka miesięcy, a czasem nawet więcej, w zależności od branży i siły konkurencji. Kiedy jednak zaczynają działać, klienci sami Cię znajdują. Którą więc opcję powinieneś wybrać?
Rzecz w tym, że nie musisz wybierać, bo najlepiej sprawdza się połączenie ich obu. Omówmy więc możliwe strategie krok po kroku. W działaniach promocyjnych online stosujemy trzy główne typy działań: marketing w wyszukiwarkach internetowych, social media marketing oraz content marketing.
Marketing w wyszukiwarkach internetowych
Ten rodzaj działań marketingowych można podzielić na dwa podstawowe segmenty: pozycjonowanie, czyli działania SEO, oraz kampanie reklamowe w systemie Google Ads. Kiedy Twoja strona jest świeża, nie ma jeszcze zbudowanej reputacji i zawiera niewiele treści, nie wyświetli się samoczynnie w wynikach wyszukiwania w Google na pierwszej stronie. A przecież to z niej najczęściej użytkownicy przechodzą do konkretnych domen, bo dalsze szukanie po prostu nie ma dla nich sensu. W kilku pierwszych wynikach przeważnie znajdują dokładnie to, czego szukali.
Dzieje się tak dlatego, że nad ustalaniem rankingu wyników czuwają bardzo skomplikowane i precyzyjne algorytmy Google. Cały czas przeczesują one sieć i przeglądają miliony stron internetowych, oceniając ich użyteczność dla odbiorców. Dlatego w pierwszej dziesiątce wyników, czyli na pierwszej stronie w Google, znajdują się te witryny, które według algorytmów najlepiej odpowiadają na zapytanie użytkownika wpisane w wyszukiwarkę. Potrzeba sporo czasu, żeby zbudować taką stronę, która znajdzie się w czołówce, w dodatku dla dużej liczby zapytań.
Google Ads – na czym to polega?
Na początek warto więc zdecydować się na płatne kampanie w Google Ads. Dzięki nim użytkownicy sieci szybko Cię zauważą i skorzystają z Twojej oferty. W ten sposób zbudujesz podwaliny pod dalsze działania i szybko osiągniesz zyski. Nie stać Cię przecież, by miesiącami czekać na rezultaty, prawda?
System Google Ads, wcześniej nazywany AdWords, pomaga Ci dotrzeć do niemal nieograniczonej liczby potencjalnych odbiorców. I to dokładnie tych, którzy są zainteresowani Twoją ofertą. Porównajmy to do reklamy w gazecie albo bilbordu na ulicy. Te treści widzą przypadkowi odbiorcy, którzy akurat przechodzą daną dzielnicą albo czytają konkretny magazyn. Niewielka ich liczba szuka akurat tego, co im oferujesz. Reklama w Google wyświetla się zaś tylko precyzyjnie określonej grupie docelowej – na przykład użytkownikom, którzy wpisali w wyszukiwarkę dane zapytanie.
W Google Ads dostępne są różne formaty reklam. Możesz wybrać jeden lub uruchomić kilka różnych kampanii reklamowych. Oto krótki opis każdego z nich.
- Reklamy tekstowe (reklamy w wyszukiwarce)
Takie reklamy pojawiają się jako linki do Twojej strony w wynikach wyszukiwania po tym, jak użytkownik wpisze konkretną frazę, na którą się promujesz. Na pewno kojarzysz je z własnych poszukiwań w sieci. To te linki oznaczone słowem “reklama”, widoczne na początku i na końcu pierwszej strony z wynikami. Taki typ kampanii jest stosunkowo tani i bardzo popularny. Jego skuteczność zależy jednak od właściwego dobrania słów kluczowych, na które chcesz się reklamować. Im więcej takich słów wybierzesz, tym więcej osób trafi na Twoją stronę.
- Reklamy graficzne
Kampanii graficznej nie widać bezpośrednio w wyszukiwarce. Twoja reklama pojawia się wtedy na stronach z sieci partnerów Google. Sieć ta obejmuje małe i duże portale, strony specjalistyczne, rozrywkowe, a także wiele witryn lokalnych, które biorą udział w programie AdSense. System Google pomaga Ci dobrać miejsca, w których promocja będzie najskuteczniejsza, a potem Twoja reklama pojawia się w nich w charakterze baneru pomiędzy umieszczonymi treściami.
- Reklamy wideo
Kampanie wideo polegają na umieszczeniu w sieci krótkiego filmu reklamowego, który może być wyświetlany na platformie YouTube, w aplikacjach mobilnych lub na stronach z sieci partnerów Google. Możesz tu wybrać dłuższe filmy 30-sekundowe, ale też 6-sekundowe zajawki oraz tworzyć materiały, które zaczynają wyświetlać się bez dźwięku pomiędzy treściami na stronie.
- Reklamy produktowe
Tego typu kampanie reklamują konkretne produkty, które klient kupuje online. Wyświetlają się one na górze wyników wyszukiwania lub po ich prawej stronie, a także w zakładce Google Zakupy. Ich układ jest bardzo kompletny, bo składają się z nazwy produktu, zdjęcia oraz ceny, więc są wyjątkowo mocno nastawione na konwersję. Jeśli prowadzisz sklep internetowy, to one są dla Ciebie najskuteczniejsze, zwłaszcza na początku, gdy chcesz po prostu sprzedawać.
- Reklamy aplikacji
Jak sama nazwa wskazuje, ten rodzaj kampanii przeznaczony jest do promowania aplikacji mobilnych. Dzięki niemu możesz stworzyć reklamę z przyciskiem umożliwiającym pobranie apki, która będzie wyświetlać się na stronach partnerów reklamowych Google i w innych aplikacjach.
Pozycjonowanie – sposób na długofalowe efekty
Płatne reklamy pomogą Ci wystartować, ale nie warto opierać się wyłącznie na nich. Równocześnie możesz zacząć prowadzić działania pozycjonujące, bo, jak już wiesz, na ich efekt trzeba poczekać. Im szybciej zaczniesz, tym lepiej. Ale co to właściwie jest to pozycjonowanie?
Ono również sprawia, że Twoja strona znajduje się w top10 wyników wyszukiwania w przypadku konkretnych fraz. Jest jednak taka różnica, że tutaj dążysz do tego, żeby strona pojawiała się jak najwyżej w rankingu wyników organicznych, czyli bezpłatnych. Aby tak się stało, musisz zapracować sobie na dobrą opinię u algorytmów Google, a one sprawdzają niemało aspektów. Ważne są dla nich takie kwestie, jak:
- przejrzystość kodu – czy jest on prosty i czytelny, spełniający odpowiednie standardy,
- szybkość ładowania się strony – im szybciej się ładuje, tym lepszą ma pozycję,
- przyjazność dla użytkownika – czy menu jest intuicyjne, a nawigacja po stronie logiczna i nieskomplikowana,
- ilość i jakość tekstów – czy na stronie jest dużo treści oraz czy są one poprawne, zrozumiałe i na temat,
- nasycenie frazami kluczowymi – czy w tekstach znajdują się konkretne sformułowania wpisywane przez użytkowników w wyszukiwarkę i jakie jest ich zagęszczenie (zarówno zbyt mało, jak i zbyt dużo fraz nie przyniesie efektu),
- formatowanie tekstów – czy jest w nich odpowiednia liczba nagłówków, czy akapity są właściwej długości, czy widok jest przejrzysty,
- linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne – czy do strony kierują linki umieszczone na innych wartościowych portalach oraz czy na poszczególnych podstronach Twojej witryny są linki kierujące do innych zakładek,
- metaopisy – ich umieszczanie jest dobrze widziane,
- konto w Google My Business – jeśli strona je ma, punkt dla niej,
- historia witryny – im dłuższa historia (oczywiście wartościowa, zgodna z praktykami SEO), tym większa szansa na top10.
To tylko najważniejsze aspekty brane pod uwagę przez algorytmy. Całkowita lista czynników nie jest jawna i możemy się tylko domyślać, co jeszcze wpływa na widoczność strony w sieci. Jednak tendencja jest jest jedna – algorytmy są tak modyfikowane, by promowały najbardziej wartościowe dla użytkownika witryny. Jeśli Twoja strona zostanie za taką uznana i znajdziesz się wysoko w wynikach, wystarczą regularne drobne modyfikacje i aktualizacje, by utrzymać tę pozycję. Na dłuższą metę takie działanie jest dla Ciebie niezwykle opłacalne.
Być może myślisz teraz, że to nie jest rozwiązanie dla Ciebie, bo prowadzisz niewielki biznes nastawiony głównie na lokalnych klientów i nie masz szans znaleźć się w top10. Bzdura! Wystarczy wybrać właściwy typ pozycjonowania. Można wprowadzić tutaj podstawowy podział na dwa rodzaje działań pozycjonujących:
- pozycjonowanie ogólne
W tym przypadku skupiasz się na promowaniu strony w całym kraju. To rozwiązanie dobre dla sklepów internetowych, dużych firm działających w wielu miastach oraz biznesów prowadzonych całkowicie online. Wtedy pozycjonujesz się na ogólne frazy, które wpisują do wyszukiwarki ludzie w całym kraju. Mogą być to takie słowa kluczowe jak “kosmetyki naturalne”, “sukienki wieczorowe online”, “pozycjonowanie sklepów internetowych” itd. Do takich fraz można dorzucić także bardzo precyzyjne frazy, tzw. long tail, które wpisują użytkownicy o skonkretyzowanych oczekiwaniach, np. “jak wybrać krem ekologiczny do cery suchej”. Im więcej fraz wybierzesz do pozycjonowania, tym lepsze i szybciej widoczne będą rezultaty.
- Pozycjonowanie lokalne
W tym modelu pozycjonowania stosujesz te same metody, ale inne słowa kluczowe. Wybierasz głównie takie frazy, które zawierają nazwę miejscowości, dzielnicy miasta czy inne określenie wskazujące konkretną lokalizację. Taki rodzaj SEO świetnie sprawdza się w przypadku firm, które oferują swoje usługi tylko na niewielkim obszarze, bo Twoją konkurencją są jedynie biznesy z tej samej branży umiejscowione niedaleko Twojego. Pozycjonowanie lokalne opiera się na frazach typu “chińska restauracja Winogrady”, “fryzjer męski Toruń” i tak dalej. Ważnym elementem procesu jest tutaj też stworzenie i uzupełnienie zakładki w Google My Business. Dzięki temu Twoja firma i jej opis będą wyświetlać się w mapach Google, a klienci łatwiej do Ciebie trafią. Taka zakładka podaje też adres Twojej strony i kontakt do Ciebie, a do tego ma sekcję opinie. Jest ona bardzo ważna w kontekście rozwijania biznesu. Tam Twoi potencjalni klienci znajdą to, co nazywamy “social proof”, czyli potwierdzenie od innych użytkowników, że warto skorzystać z Twoich usług.
Social media marketing – sposób na nawiązanie relacji
Dziś niemal każda firma ma swój oficjalny profil na Facebooku, Instagramie czy LinkedInie, a często nawet w każdym z tych mediów społecznościowych. Nie dzieje się tak bez powodu – potencjalni klienci spędzają tam mnóstwo czasu, więc łatwo do nich dotrzeć. Jeśli więc masz już stronę, załóż profil w social mediach i dodaj do niego odnośnik w swojej witrynie. W ten sposób będziesz kierować ruch w dwie strony – z sociali do www i z www do sociali.
Dlaczego social media są przy promocji tak ważne? Z co najmniej kilku powodów. Przede wszystkim użytkownicy, słysząc o nowej marce, najczęściej sprawdzają jej profile w mediach społecznościowych. Tam mają dostęp nie tylko do oficjalnych komunikatów marki, ale też do opinii użytkowników i ich komentarzy, a więc znów zyskują ów social proof – dowód na to, że Twoja firma działa rzetelnie i cieszy się dobrą reputacją. Widzą też, w jaki sposób komunikujesz się z klientami i mają poczucie skrócenia dystansu – w końcu wiadomość na Facebooku jest bardziej bezpośrednia niż oficjalny e-mail.
Social media a sprzedaż
Media społecznościowe sprawdzają się również na etapie sprzedaży. Tam bowiem budujesz relacje ze swoimi odbiorcami. Pokazujesz im siebie i swoją firmę, a tym samym dajesz się poznać i polubić. Budujesz też zaufanie klientów i wzmacniasz ich lojalność. Zaangażowani w dyskusję na profilu fani to dla Ciebie największy skarb – to oni pierwsi skorzystają z Twoich produktów lub usług i pomogą Ci zbudować zasięgi, dzięki którym post zobaczą też osoby, które nie miały dotąd do czynienia z Twoją marką. No i oczywiście nie można zapominać o mocy reklam w social mediach, zwłaszcza na Facebooku. Ten portal zbiera mnóstwo danych o użytkownikach – nie tylko o ich pracy, miejscu zamieszkania czy wykształceniu, ale też o zainteresowaniach, nawykach, ulubionym jedzeniu i wielu innych rzeczach. Dzięki temu umożliwia niezwykle precyzyjne targetowanie, czyli ustawianie kampanii w taki sposób, by dotarła do użytkowników, którzy najlepiej wpisują się w Twoją grupę odbiorczą.
Jakie medium społecznościowe wybrać?
To proste! Wybierz to, w którym najwięcej czasu spędzają Twoi potencjalni klienci. Oczywiście najbardziej popularnym serwisem tego typu jest Facebook i on na pewno Ci się opłaci. Ale jeśli działasz w branży modowej, tworzysz gadżety lub robisz coś innego, co świetnie wygląda na zdjęciach i co ludzie lubią oglądać, pomyśl też o Instagramie. Ale być może nastawiasz się głównie na transakcje B2B? W takim wypadku zdecydowanie przyda Ci się LinkedIn. Wybierz te portale, które będą dla Ciebie najbardziej opłacalne. Nie musisz udzielać się wszędzie – zajmie Ci to mnóstwo czasu, a nie przyniesie satysfakcjonujących efektów.
Jak działać w social mediach?
Nie nastawiaj się jednak, że jak tylko założysz fanpage, od razu zyskasz setki nowych klientów. To jedna z tych długoterminowych metod, potrzeba czasu na zbudowanie relacji z klientem. Dlatego Twój profil nie może być tylko sprzedażowy, musi też być atrakcyjny dla użytkowników. Oto kilka typów postów, które pomogą Ci wytworzyć społeczność wokół marki i zdobyć sympatię odbiorców:
- posty poradnikowe – jeśli na przykład prowadzisz sklep z roletami, pisz, które ich typy najlepiej sprawdzają się w łazience, jak wybrać osłony do małego pomieszczenia itp. W ten sposób dajesz odbiorcom coś przydatnego i budujesz wizerunek eksperta.
- posty z życia firmy – zdjęcie z integracji pracowników, z pakowania paczek do wysyłki, z zadowolonym klientem lub inne tego typu sprawiają, że przestajesz być anonimowy i zyskujesz sympatię.
- posty rozrywkowe – ludzie szukają w social mediach głównie rozrywki, więc im ją zapewnij. Memy, komiksy, zabawne zdjęcia – to wszystko spotka się z pozytywnym odbiorem. Oczywiście muszą być one powiązane z Twoją branżą.
- posty angażujące – zapytaj klientów, co myślą o Twoich produktach, który im się bardziej podoba, jakie mają nawyki związane z kupowaniem itd. Wchodząc z klientami w dialog, przywiązujesz ich do marki.
- posty zapewniające rozwiązanie problemu – pisząc o swoich produktach czy usługach, nie mów o tym, że je masz i że są świetne. Pokaż problem, z którym borykają się Twoi klienci i przedstaw swój produkt/usługę jako jego rozwiązanie.
Oczywiście to tylko kilka przykładów. Z czasem sam zorientujesz się, czego potrzebują Twoi klienci. Zawsze o nich pamiętaj, bo przecież profil prowadzisz właśnie dla nich. A kiedy odbiorcy zaczną już Ci ufać i cenić Twoje zdanie, zaczniesz zarabiać na social mediach dużo więcej, niż się spodziewasz.
Content marketing – przyciąganie atrakcyjną treścią
Strategią promocji, która przyniesie Ci duże, a przede wszystkim długofalowe zyski, jest publikowanie wartościowego contentu. Co to właściwie znaczy? Content marketing przybiera różne formy, ale jedna ich cecha jest wspólna – dajesz odbiorcom unikalne, dobrej jakości, przydatne treści zupełnie bezpłatnie. W ten sposób Twój odbiorca ma poczucie, że coś od Ciebie dostał, więc chętniej korzysta z Twojej płatnej oferty. Takie treści często mają charakter poradnikowy, więc równocześnie budują wizerunek specjalisty w danym temacie i zwiększają zaufanie do marki. Poza tym to przez nie klient może trafić na Twoją stronę. Szukając w sieci odpowiedzi na swoje pytania i problemy, znajdzie Twój content, a ten będzie zawierał linki do Twoich podstron ofertowych.
Jakie są rodzaje contentu?
Contentem są wszystkie atrakcyjne treści, które użytkownik może znaleźć w sieci. Wymieńmy jednak chociaż kilka jego rodzajów.
- artykuły – teksty poradnikowe, informacyjne, instruktażowe, o trendach, uświadamiające itp.
- filmy – przedstawiające działanie produktów, sposoby montażu, opinie ekspertów na dany temat, aktualności z branży itp.
- infografiki – które pomagają zaplanować schemat działania, instruują jak korzystać z produktów itp.
- recenzje – oceny produktów wystawione przez influencerów,
- newsletter – wysyłany tylko do subskrybentów z cennymi wskazówkami, aktualnościami lub prezentem (np. dodatkowym tekstem poradnikowym, który nigdzie nie jest opublikowany.
Możliwości jest wiele, ale nie musisz od razu porywać się na bardzo wymagające projekty. Doskonałą formą promocji będą dla Ciebie same artykuły zawierające cenne dla odbiorcy informacje.
Content na stronie i poza nią
Content możesz publikować na swojej stronie, na przykład na firmowym blogu, ale są również inne możliwości. Warto umieszczać takie treści także na swoim fanpage’u na Facebooku czy na YouTube, by dotrzeć też do odbiorców tych mediów. Poza tym masz jednak jeszcze jedną ważną z marketingowego punktu widzenia opcję – publikację na innych portalach. Swój artykuł, oczywiście z linkiem do strony, możesz zamieścić w znanych serwisach typu Onet czy WP albo na mniejszych portalach branżowych, oczywiście za opłatą. Ceny publikacji na poszczególnych stronach znacznie się od siebie różnią, ale z pewnością znajdziesz takie, które mieszczą się w Twoim budżecie na promocję.
Aby opublikować swój artykuł na takich portalach, nie musisz prosić o ofertę ani pytać o możliwość współpracy każdego z nich. Istnieją pośrednicy ze zbudowaną już bazą witryn oraz aktualnym cennikiem. Strony takie jak Brand.ceo, Whitepress czy Publikacje24 załatwią wszystko za Ciebie. Wystarczy przesłać im artykuł, który chcesz zamieścić.
Kompleksowe działania promocyjne
Jak już wiesz, wszystkie te działania przynoszą najlepsze rezultaty. Dzięki takiemu połączeniu uzyskujesz klientów już na początku działalności, ale też budujesz renomę firmy i strony, co przekłada się na zyski w przyszłości. A o niej z pewnością warto myśleć, bo na rynku utrzymują się te marki, które mają przemyślaną strategię rozwoju i promocji.
Wszystkich tych działań możesz się nauczyć, by zastosować je w praktyce. Być może jednak nie masz czasu, żeby się tym zająć lub po prostu nie czujesz się dobrze w takich obszarach. Od tego jesteśmy my. Nasza agencja interaktywna dba o kompleksową obsługę, byś nie musiał tworzyć skomplikowanych schematów działań i poświęcać długich godzin na budowanie wizerunku marki. Chętnie przedstawimy Ci naszą ofertę i opowiemy, jak działamy. Jeśli jesteś zainteresowany taką współpracą, przejdź na naszą stronę i skontaktuj się z nami.